Kommuneproposisjonen for 2009

Regjeringen la i dag frem kommuneproposisjonen for 2009. I proposisjonen gjennomgås det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009 og endringer i det økonomiske opplegget i 2008. For øvrig redegjøres for planlagte og foreslåtte endringer av betydning for kommunesektoren og regjeringens forslag til endringer i inntektssystemet for kommunene.

Les mer om kommuneproposisjonen på regjeringen.no.

Samtidig med kommuneproposisjonen ble revidert nasjonalbudsjett for 2008 lagt fram. Mer om revidert nasjonalbudsjett og alle budsjettdokumentene finnes på www.statsbudsjettet.dep.no.

KS reaksjoner på det økonomiske opplegget for kommunesektoren kan leses på nettsidene til KS.

Endringer i inntektssystemet for kommunene

På bakgrunn av vurderingene av kommunenes inntektssystem de siste årene gjennom inntektssystemutvalget (Borgeutvalget, NOU 2005:18) og Sørheimutvalget, fremmer regjeringen forslag til endringer i inntektssystemet for kommunene.

De viktigste endringene i forslaget er:

  • Skatteandelen reduseres fra 47,2 % (2008-nivå) til 45 % av kommunesektorens samlede inntekter.
  • Nivået på den symmetriske inntektsutjevningen økes gradvis over en treårsperiode til 60 prosent.
  • Den kommunale selskapsskatten avvikles fra og med 2009. Kommunene kompenseres ved at de får en økt andel av skatten fra personlige skatteytere.
  • Ny struktur på distriktspolitisk tilskudd som innebærer at dagens regionalpolitiske tilskudd videreføres, Namdalskommunene får samme tilskudd som kommunene i Nordland, og at det innføres et nytt distriktspolitisk tilskudd til kommuner innenfor det distriktspolitiske virkeområdet i Sør-Norge.
  • Ordningen med oppdatering av innbyggertallene midt i året avvikles for beregning av innbyggertilskudd og utgiftsutjevningen. Ordningen med oppdatering av innbyggertallene ved beregning av inntektsutjevningen videreføres som i dag.
  • Overgangsordningen i inntektssystemet erstattes med et nytt inntektsgarantitilskudd. Inntektsgarantitilskuddet utformes slik at ingen kommuner skal ha en beregnet vekst i rammetilskuddet fra et år til det neste som er lavere enn 300 kroner per innbygger under beregnet vekst på landsbasis.
  • Det innføres et veksttilskudd for kommuner med skatteinntekter under 140 % av landsgjennomsnittet, som gjennom den siste treårsperioden har hatt en gjennomsnittlig årlig vekst ut over en vekstgrense på 175 % av gjennomsnittlig årlig vekst på landsbasis.
  • Det innføres et hovedstadstilskudd til Oslo kommune på 300 mill. kroner.

Departementets oppfølging av Terra-saken

I kommuneproposisjonen redegjør Kommunal- og regionaldepartementet for sin oppfølging av Terra-saken.

Departementet er i gang med endring av finansforvaltningsforskriften. Forslag til ny forskrift vil bli sendt på høring før sommeren. Endringene vil bl.a. omfatte tydeliggjøring og presisering av reglene i dagens forskrift.

I Ot.prp. nr. 53 (2007-2008) fremmet departementet forslag om at det tas inn en bestemmelse i kommuneloven som gir departementet myndighet til i særlige tilfeller å gi kommuner og fylkeskommuner anledning til å dekke inn regnskapsmessig underskudd over en lengre periode enn de fire år som gjeldende rett tillater. Inndekningsperioden kan settes til inntil ti år.

Opprettelse av arbeidsgruppe som skal se på egenkontrollen i kommunene

Behovet for å styrke egenkontrollen i kommunene har blitt synliggjort gjennom arbeid med etikk i kommunesektoren og gjennom Terra-saken. Det skal nedsettes en arbeidsgruppe som skal komme med forslag til tiltak for å styrke egenkontrollen i kommunene. Arbeidsgruppen skal blant annet se på kontrollutvalgets og revisjonens roller knyttet til finansforvaltningen i kommunen. Departementet mener det er viktig å involvere instanser med særlig kunnskap på saksområdet i utarbeidelsen av arbeidsgruppens mandat. Utkast til mandat vil derfor bli forelagt KS/Kommunesektorens etikkutvalg, Forum for etikk i kommunesektoren og Fylkesmennene. Det legges opp til at arbeidsgruppen nedsettes i løpet av høsten 2008.