Kommunerevisoren hyllet fra Stortingets talerstol

Stortingsrepresentant Frank J. Jenssen (H) slo et slag for kommunerevisoren i forbindelse med Stortingets behandling av viktige lovendringer for kommunal revisjon.

Stortingsrepresentant Frank J. Jenssen (H) (Foto: Stortinget/Terje Heiestad)

Det var under Stortingets behandling av lovendringer om revisors taushetsplikt og utsatt taushetsplikt at stortingsrepresentant Frank J. Jenssen (H) slo et slag for kommunerevisoren. En - etter hans mening - ofte undervurdert våpendrager i arbeidet med å fornye, forenkle og forbedre kommunesektoren.

Det er viktig at kommunerevisjonen og kommunene har gode arbeidsbetingelser og mulighet til å gjøre en viktig jobb, sa Jenssen. Kommunerevisjonen har kanskje det heftet ved seg – som mange fortsatt tror – at kommunerevisjonen først og fremst driver med regnskapsrevisjon: sjekker bilag og om pengene er ført på riktig konto. Det er mangt og mye mer en moderne kommunerevisjon driver med, sa han videre.

Jenssen trakk også fram forvaltningsrevisjon i sitt innlegg. Dette er komplekse oppgaver som krever mye kompetanse, og som er viktig for kommunens internkontroll.

Han slo også fast at kommunerevisjonen ikke er en del av rådmannsapparatet og presiserte at kommunerevisjonen er et uavhengig apparat, som sorterer under kommunestyret. Kommunerevisjonen er ikke instruert av rådmannen, men opererer med et eget mandat og med stor grad av frihet, etter egne lover og regler, selvfølgelig. Det er fordi kommunerevisjonen – i og for seg parallelt med Riksrevisjonen – skal gå våre lokale byråkrater etter i sømmene, og se på om tjenesteutøverne ikke bare utfører jobben sin, men også om de har betingelser gode nok til å utføre den. Det er mange hundre tusen mennesker som hver dag jobber i kommunal sektor, og som – om man sier det sånn – blir utsatt for, eller som har gleden av å bli utsatt for, forvaltningsrevisjon av våre kommunerevisjoner rundt omkring i landet, fortsatt han.

Det er mangt og mye mer en moderne kommunerevisjon driver med.

I tilknytning til debatten om utsatt offentlighet sa Jenssen at han ikke klarte å se at det skal være en grunn til å ha eksklusivt og særskilt vern i revisjonssammenheng for statsansatte og statsetater. Det er i prinsippet nøyaktig de samme interessene som ivaretas av kommunerevisjonen, på vegne av innbyggerne – borgerne – i kommunen. Riktignok har Riksrevisjonen kanskje en annen rolle konstitusjonelt, men i prinsippet er den løsningen som er funnet for Riksrevisjonen, sett opp mot revisjonen av statsetater, en fornuftig balanse med hensyn til om man skal offentliggjøre foreløpige revisjonsrapporter mens de ennå er under arbeid, avsluttet Jenssen.

Leder for Stortingets kommunal- og forvaltningskomite, Helge André Njåstad (FrP), fulgte i sitt innlegg opp med å si at det var interessant at Jenssen ville slå et slag for kommunerevisoren fra talerstolen i Stortinget. Og han sa seg enig i at det er utrolig viktig at vi anerkjenner kommunenes mulighet for å drive egenkontroll, med hensyn til både rådmannens internkontroll og at kommunestyrets kontrollfunksjoner gjennom kontrollutvalg og kommunerevisorer blir anerkjente.

... det er utrolig viktig at vi anerkjenner kommunenes mulighet for å drive egenkontroll, med hensyn til både rådmannens internkontroll og at kommunestyrets kontrollfunksjoner gjennom kontrollutvalg og kommunerevisorer blir anerkjente.

I debatten om utsatt offentlighet viste Heidi Greni (Sp) til mindretallets merknader i komiteinnstillingen. Her hevder Venstre og SV at det blir feil å sammenligne de unntakene som gjelder for offentlighet omkring Riksrevisjonens rapporter, med de presiseringer for forslaget om offentlighet om foreløpige kommunale revisjonsrapporter.

Ja vel, helt sammenlignbart trenger det ikke å være, sa Greni. Likevel aner hun en argumentasjon som åpner for andre prinsipper for innsyn i dokumenter under arbeid i kommunene enn det vi mener er rimelig å åpne for i statlig forvaltning. Hun reagerer på en slik forskjellsbehandling.


Relatert informasjon: