Merverdiavgiftskompensasjonsloven og boliger med sosiale formål

NKRF ber Finansdepartementet tolke merverdiavgiftskompensasjonsloven relatert til boliger med sosiale formål.

For boliger er det gitt et generelt unntak fra retten til kompensasjon for merverdiavgiften i lovens § 4 andre ledd nr. 3. Dette unntaket er i lovforarbeidene hovedsakelig begrunnet med at kommuner og fylkeskommuner ikke skal gis en fordel ved at merverdiavgiften blir kompensert for boliger som skal leies ut, når private utleiere ikke har tilsvarende mulighet.

Hensikten med begrensningen synes derfor å være å unngå en mulig konkurransevridning, både ved å forhindre at kommuner får et incentiv til å eie framfor å leie – men også for å forhindre at kommuner kan få en konkurransefordel framfor private på utleiemarkedet.

I kompensasjonsloven § 4 tredje ledd er det likevel gitt rett til kompensasjon for boliger med helseformål eller sosiale formål. Det er fra Skattedirektoratets side presisert at dette innebærer at boligen må være særskilt tilrettelagt for helseformål eller sosiale formål.

For boliger med sosiale formål, er det ikke gitt noen nærmere beskrivelse av hvilke kriterier som skal oppfylles for å omfattes av kompensasjonsordningen. Slik NKRF leser lovteksten, kan en kommune påregne merverdiavgiftskompensasjon både for boliger med helseformål, og for boliger med sosiale formål.

NKRF ber om at Finansdepartementet presiserer vilkårene for kompensasjon for merverdiavgift for boliger med sosiale formål.


Les NKRFs brev "Fortolkning av lov om kompensasjon for merverdiavgift for kommuner og fylkeskommuner § 4, 3. ledd – boliger med sosiale formål" av 13. mai 2015 til Finansdepartementet her »