Uttalelse fra Trondheim bystyre om kommunerevisjonens uavhengighet

Bystyret er av den klare oppfatning at uavhengigheten fullt ut ivaretas slik man i dag har organisert Trondheim kommunerevisjon.

Bystyret i Trondheim kommune behandlet i går følgende interpellasjon fra Ap-representantene Rune Olsø og Ole Kristian Lundereng om sikring av kommunerevisjonens uavhengighet:

Det pågår for tiden en nasjonal debatt knyttet til sikring av kommunerevisjonenes uavhengighet. Bakgrunnen for dette er blant annet at en statssekretær i Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) har tidligere i år gitt klart uttrykk for at flere kommuner bør sette ut revisjonstjenestene på anbud for å sikre slik uavhengighet.

Det som dermed antydes i den nasjonale debatten er at dagens kommunelovgivning ikke sikrer at kommunen har en uavhengig revisjonsordning. Dette er det grunn til å reagere på.

Loven sier klart at den som velges som revisor for en kommune har sitt mandat fra kommunestyret/bystyret og har kontrollutvalget/kontrollkomiteen som bestillerorgan. Dette sikrer uavhengighet overfor den reviderte (kommunens administrasjon) og er i samsvar med kommunelovens krav.

Revisjon i egenregi er dominerende i kommunesektoren i Norge, på samme måte som i staten ved Riksrevisjonen. Dersom de omtalte uttalelsene fra KRD blir stående som regjeringens syn, må det også være grunn til å forvente at flertallet på Stortinget tar initiativ til å nedlegge Riksrevisjonen, og kjøpe denne tjenesten i det private markedet.

Det har hittil vært en utbredt og akseptert oppfatning at nettopp egenregi sikrer større uavhengighet enn alternativet som er å kjøpe revisjonstjenestene. Det er kun de aller største revisjonsselskapene som er aktuelle til å revidere de største kommunene i Norge. De vil på ulik måte kunne være eller bli involvert, indirekte og direkte, i oppdrag for kommunen, og vil således kunne ha økonomiske incentiver knyttet til fornyelser av sine kontraktsforhold.

En kommunerevisjon får derimot sine rammer direkte fra bystyret, og har således ingen økonomiske incentiver for å utføre noe annet enn objektive og nøytrale revisjoner på vegne av bystyret.

Flere store kommuner er i ferd med å vurdere konkurranseutsetting av revisjonen. Det er derfor vår oppfatning at det er viktig at regjeringen nå klargjør sitt syn på dette spørsmålet.

Spørsmål til ordføreren:

Er ordføreren enig i at uavhengig revisjonstjeneste best sikres når leverandøren av revisjonstjenesten ikke har noen andre incentiver enn å utføre en nøytral og kvalitetsmessig god revisjon på vegne av bystyret?

Forslag til uttalelse fra Trondheim bystyre til KRD og SMK:

Bystyret vil understreke behovet og viktigheten av at bystyret skal kunne støtte seg på en fullt ut uavhengig revisjonsleverandør. Bystyret i Trondheim mener at denne uavhengigheten er sikret når leverandøren av revisjonstjenesten ikke har noen andre incentiver enn å utføre en nøytral og kvalitetsmessig god revisjon på vegne av bystyret. Bystyret er av den klare oppfatning at dette for Trondheim kommune fullt ut ivaretas slik man i dag har organisert kommunens revisjon. I dette perspektivet mener bystyret at det er uheldig at tidligere uttalelser fra KRD skaper usikkerhet rundt uavhengigheten til Trondheim kommunes revisjon. Bystyret ber derfor regjeringen klargjøre sin holdning i dette spørsmålet.

Av ordførerens svar framkommer bl.a. følgende:

Ordføreren sier seg enig med interpellantene når de hevder at det er bare de aller største revisjonsselskapene som er aktuelle for å revidere en så stor virksomhet som Trondheim kommune. Det er en kjensgjerning at disse på forskjellig vis – direkte eller indirekte – har vært og er involvert i oppdrag for Trondheim kommune. Dette kan naturligvis også påvirke uavhengigheten.

Kommunerevisjonen er ikke mindre uavhengig av kommunen enn et privat revisjonsselskap. En revisor som er fast ansatt av bystyret sikrer større uavhengighet enn et privat revisjonsselskap som har sterk interesse i at revisjonskontrakten fornyes. Det er etter ordførerens oppfatning en absolutt misforståelse å hevde at honorar formaliserer et mer uavhengig forhold enn en politisk organisert virksomhet med en posisjon og opposisjon som må ta stilling til revisjonsordning og tildeler midler via et budsjett vedtatt av bystyret.

Erfaring fra de få kommunene som hittil har konkurranseutsatt revisjonen viser at private revisjonsselskaper setter prisen for utførelse av minimum regnskapsrevisjon lavt, men alt arbeid som selskapet utfører ut over dette faktureres på timer, herunder forvaltningsrevisjon.

Det er etter ordførerens oppfatning ikke saklig grunnlag for argumentasjonen som føres med hensyn til uavhengighet. Å motta honorar kan vanskelig sies å formalisere et mer uavhengig forhold enn en politisk organisert virksomhet med en posisjon og opposisjon som må ta stilling til revisjonsordning. Et bortfall av muligheten for revisjonsvirksomhet i egenregi vil også redusere kommunenes valgfrihet i markedet.

Ordføreren er av den klare formeningen at kommunerevisjonen bidrar vesentlig til folks tillit til kommunen på samme måte som Riksrevisjonen bidrar til folks tillit til staten.

På denne bakgrunnen vil jeg anbefale Bystyret å stemme for det framlagte forslaget fra representantene Olsø og Lundereng.

Les hele svaret fra ordføreren her »

Uttalelsen fra Trondheim bystyre til Kommunal- og regionaldepartementet og Statsministerens kontor ble vedtatt mot to stemmer.