Kommunedirektørens internkontroll — ledelse og virksomhetsstyring
Nøkkelinfo
Fra/til | 17.11—17.11 |
---|---|
Påmeldingsfrist | 30.10 |
Pris | Kr 2 700 (ikke-medl.: kr 3 200) Deltakerne får tilsendt lenke for pålogging til kurset. |
Sted | Teams — krever tilgang til internett og pc e.l. |
Varighet | 17.11.: 09.00 - 12.00 |

Digitalt kurs med mulighet for interaksjon
Ansvaret for internkontrollen ligger hos kommunens ledelse, det vil si et overordnet ansvar hos kommunestyret, og et ansvar for å gjennomføre hos kommunedirektøren.
Kommuneloven § 25-1 sier at "kommuner og fylkeskommuner skal ha internkontroll med administrasjonens virksomhet for å sikre at lover og forskrifter følges". Kommuneloven gir et minstekrav til hensiktene med internkontroll, og til hva internkontrollen skal ivareta.
For at kommunesektoren skal arbeide godt og helhetlig, trenger vi en bred og felles forståelse av hva internkontroll er og hvorfor vi skal ha det. Internkontroll er alt vi gjør for å sikre innbyggerne gode tjenester, overholde lover og regler, følge opp vedtak og planer og være opptatt av kommunens omdømme.
Internkontrollen er en del av kommunens styring og ledelse, og hjelper til å holde orden i eget hus. Flere og flere kommuner ser at internkontrollen må være en integrert del av virksomhetsstyringen og ledelsesprosessene i organisasjonen, og legger vekt på felles verktøy og prosesser forankret i et årshjul.
Formålet med kurset er å gi en innføring i internkontrollbestemmelsen med overordnede bestemmelser om hensikt, innhold og omfang, og hvor kommunedirektørens ansvar for internkontroll er utdypet og presisert. Videre skal vi se nærmere på KS’ veileder som tar kommunedirektørens perspektiv og hvilke grep som kan gjøres for å få helhet og sammenheng i internkontrollen.
Kurset gir også praktiske eksempler fra en kommune på hvordan de ser sammenhengen mellom styringssystem, internkontroll og utviklingsarbeid.
Målsetting
Gi kursdeltakerne forståelse for kommunelovens internkontrollbestemmelse. Med lik regulering for ulike sektorer er hensikten at det skal bli lettere å ta et mer helhetlig grep om internkontrollen i kommunen, og at internkontrollen kan styrkes gjennom et mer målrettet internkontrollarbeid. Målet for god internkontroll, som en del av kommunens samlede styring og ledelse, er å levere gode tjenester som er innenfor krav fastsatt i lover og forskrifter.
På dette kurset tar vi også utgangspunkt i veilederen fra KS «Orden i eget hus. Kommunedirektørens internkontroll» og ser på:
- Suksessfaktorene for god internkontroll i en kommune/fylkeskommune, og
- Hva som kjennetegner internkontroll som tilfredsstiller lov- og forskriftskrav
Det vil videre gis eksempel fra en kommune på hvordan de jobber med temaet.
Målgruppe
Alle som jobber innen kommunal revisjon og kontroll.
Innhold
Kurset gir en innføring i følgende elementer:
- Kravene og innholdet i kommuneloven § 25-1, andre og tredje ledd, som presiserer internkontrollen.
- Kommunens bruk av private aktører til å utføre lovpålagte oppgaver, kan reise noen problemstillinger knyttet til hvor langt kommunens internkontrollplikt strekker seg i slike tilfeller.
- Det viktige samspillet mellom kommunedirektøren, den sentrale administrasjonen og de ulike tjenesteområdene for en helhetlig, risikobasert, tilpasset og systematisk internkontroll.
- KS’ oppfatning basert på tidligere rapporter, erfaring og tilbakemeldinger om hva som må til for å forbedre sin internkontroll. Herunder mer formalisert internkontroll, mer risikobasert internkontroll og bedre sammenheng mellom internkontrollen, øvrig ledelse og styring.
- Praktiske eksempel fra en kommune.
Kurset gjennomføres i stor grad som forelesning med bruk av eksempler, det åpnes opp for spørsmål og dialog underveis. Deltakerne vil også bli invitert til å dele sine refleksjoner digitalt over hvordan evaluere om kravene etter kommunelovens kapittel 25 om internkontroll er oppfylt.
Kursholder
Åsbjørn Vetti er i er utdannet Master of Public Administration fra CBS (Copenhagen Business School). Han har arbeidet som seniorrådgiver i KS-Konsulent siden 2005 med blant annet lederutvikling for toppledere i kommuner og fylkeskommuner, veiledning av kommunedirektører, internkontroll og kvalitet, varsling, organisasjonsutvikling og omstilling, kommunereformprosesser, lokaldemokratiutvikling og politisk styring.
Etterutdanning
3 timer iht. NKRFs krav til etterutdanning.
Vurderes som 1,5 time revisjon og 1,5 time andre fagområder iht. revisorlovens etterutdanningskrav.