Logoen til Helsedirektoratet

Ressurskrevende tjenester og psykisk utviklingshemmede

Helsedirektoratet har nå publisert årets rundskriv om refusjon av utgifter til særlig ressurskrevende helse- og omsorgstjenester og registrering av antall psykisk utviklingshemmede i kommunene. Fristen er nå satt til 2. mai for begge.

Rundskrivene beskriver grunnlaget for kommunenes rapportering og for revisors kontroll.

Særlig ressurskrevende helse- og omsorgstjenester

Refusjonsordningen for særlig ressurskrevende helse- og omsorgstjenester innebærer at kommunen får refundert 80 prosent av direkte lønnsutgifter på nærmere angitte KOSTRA-funksjoner som overstiger innslagspunktet. Innslagspunktet som gjelder for refusjonen for 2021 er 1 470 000 kroner.

Opplegget for revisorkontroll er i hovedtrekk som tidligere, men med noen endringer. NKRF ved revisjons- og regnskapskomiteen hadde møte med Helsedirektoratet i forkant av at rundskrivet ble publisert. Flere av de innspillene NKRF fremmet i møtet er blitt tatt hensyn til, blant annet ved en bedre beskrivelse av ansvarsforhold, ved reduksjon av kontrollomfanget fra minimum 50 til minimum 30 individkrav og noen innspill til konkrete kontrollhandlinger.

Flere av de innspillene NKRF fremmet i møtet er blitt tatt hensyn til, blant annet ved en bedre beskrivelse av ansvarsforhold, ved reduksjon av kontrollomfanget fra minimum 50 til minimum 30 individkrav og noen innspill til konkrete kontrollhandlinger.

Det er tatt inn et par nye kontrollhandlinger, vedrørende bruk av premiefond og ledsagerutgifter ved opphold i helseinstitusjon/sykehus. Det er ikke endringer knyttet til hvordan dette skal håndteres i refusjonskravet, men er forhold Helsedirektoratet har erfart at det har forekommet feil.

Frist for rapportering til Helsedirektoratet er 2. mai 2022.

Les mer om Særlig ressurskrevende helse- og omsorgstjenester (Helsedirektoratet)

Registrering av antall personer med psykisk utviklingshemming

Antall registrerte personer med psykisk utviklingshemming per 1. januar 2022 er med og danne grunnlag for rammetilskudd til kommunene for 2023. Opplegget for rapportering og revisorkontroll er uendret fra tidligere år. Kommunen har ansvaret for at registreringa er korrekt.

Kommunens revisor skal kontrollere at registreringa er gjort slik det står i rundskrivet. Kontrolloppdraget skal utføres i samsvar med ISRS 4400 "Avtalte kontrollhandlinger".

Frist for rapportering til Helsedirektoratet er 15. april 2022*.

*) Ny frist: 2. mai 2022.

Lenke til Rundskriv IS-3/2022 – Registrering av tal på personar med psykisk utviklingshemming i kommunane (Helsedirektoratet)