For fjerde år på rad har analyse- og rådgivningsselskapet Agenda Kaupang på oppdrag fra Storebrand Livsforsikring AS laget en rapport om økonomistyring og tjenestekvalitet i norske kommuner.
Rapporten,(pdf) med KOSTRA-tall som underlag, gir innblikk i hvorfor noen kommuner kan kombinere lave kostnader med god tjenestekvalitet. Rapporten ble lansert under Arendalsuka 2025.
- Se opptak av lanseringen her >> (åpnes i nytt vindu)
Kommuneindeksen sammenligner både kostnader, tjenestekvalitet og finanser i norske kommuner.
Kommunene er både tjenesteprodusenter, myndighetshåndhevere, samfunnsutviklere og organisator av lokalt folkestyre. Kommuneindeksen legger vekt på rollen som tjenesteprodusent.
Rapporten viser at det ikke finnes noen enkle ytre kjennetegn ved kommunene som gjør det bra. Det er både små og store, rike og mindre rike kommuner på toppen av listen. Dataene fra kommuneindeksen 2025 viser at:
- Det er ingen positiv sammenheng mellom kostnader og kvalitet. Det er tvert imot en tendens til at kommuner med høye kostnader har lav kvalitet.
Kostnadsnivå forklarer 20 prosent av variasjonen i kvalitet. - Det er en svak sammenheng mellom kommunestørrelse og kvalitet.
Antall innbyggere forklarer 5 prosent av variasjonen i kvalitet. - Det er en klar sammenheng mellom sentralitet og god styring.
Sentralitet forklarer 30 prosent av variasjonen i samlet Kommuneindeks. - Et flertall av kommunene med god styring i år, utmerket seg med god styring i fjor.
Når ytre forhold som størrelse og inntektsnivå ikke forklarer kvalitet, peker analysene mot indre faktorer kommunene selv kan påvirke.
Når ytre forhold som størrelse og inntektsnivå ikke forklarer kvalitet, peker analysene mot indre faktorer kommunene selv kan påvirke. Dette er faktorer som organisering, ledelse, teknologi og kompetanse. Kommunedataene viser at:
- Kommuner med lavt sykefravær, lite deltid og lave turnover har bedre tjenestekvalitet.
Arbeidsmiljødataene forklarer 8 prosent av variasjonen i kvalitet.
Kilde: Agenda Kaupang