Finansminister Jens Stoltenberg (Ap) | Foto: Torgeir Haugaard / Forsvaret

Foreldelsesfristen for merverdiavgiftskompensasjon forlenges

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2027 å forlenge foreldelsesfristen for merverdiavgiftskompensasjon for kommuner, fylkeskommuner og visse private og ideelle virksomheter mv. til tre år.

Foreldelsesfristene for merverdiavgiftskompensasjon er i dag på én termin for kommuner og fylkeskommuner og ett år for andre kompensasjonsberettigete. Dette er regulert i egne bestemmelser i lov om merverdiavgiftskompensasjon § 9 og 10. Disse bestemmelsene foreslås nå opphevet.

Samtidig foreslås at det blir innført adgang til egenendring. Den kompensasjonsberettigede får adgang til å endre opplysninger i tidligere leverte skattemeldinger for merverdiavgiftskompensasjon ved å levere en ny melding innenfor treårsfristen. 

Etter utløpet av treårsfristen må kompensasjonsberettigede som ønsker endring, anmode skattemyndighetene om å ta opp saken. Videre foreslås at skattemyndighetene for anledning til å endre kompensasjon til gunst for den kompensasjonsberettigede i inntil fem år.

I dag kan interkommunale og interfylkeskommunale sammenslutninger, private eller ideelle virksomheter som produserer bestemte tjenester, barnehager, kirkelig fellesråd, borettslag og boligsameier levere årsoppgave i skattemeldingen for sjette termin. Denne spesialbestemmelsen foreslås nå opphevet.

Kravet om revisorattestasjon av kompensasjonskrav opprettholdes. Det foreslås at krav om revisorattestasjon også skal gjelde for endringsmeldinger og anmodninger om endring.

Forlenget foreldelsesfrist vil etter forslaget tre i kraft 1. januar 2027.

Forlenget foreldelsesfrist vil etter forslaget tre i kraft 1. januar 2027. Endringene gis imidlertid ikke tilbakevirkende kraft, slik at treårsfristen og adgangen til egenendring kun vil gjelde for krav som oppstår fra samme dato.

Kilde: Prop. 1 LS (2026-2027):

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-1-ls-20262027/id3176120/?ch=2#kap14